Jan Hensema is geboren op 30 juni 1944 te Dordrecht. Iedereen kent hem, maar vooral kent men zijn tekeningen van stad en streek. Jan is als illustrator onder andere werkzaam voor het ANP, de Haagsche Courant, het bedrijfsleven en SBS-6
Trouw: Bevriend met een beroemdheid

Trouw: Bevriend met een beroemdheid

illustratie jan hensema

Bevriend met een beroemdheid

Zou je beroemd willen zijn? Mensen die je op straat herkennen. Wie weet wel een handtekening vragen. Met jou op de foto willen. Complimenten geven. Lieve meisjes en dames die je willen kussen (en misschien nog wel meer). Nee ik geloof het niet. Het lijkt mij kinderlijk en hinderlijk. En wat zijn die complimenten waard? Ik hecht meer aan de lof van een enkeling na een publicatie in een plaatselijk blad of op mijn Trouw website.

Wat wel leuk is: op voet van gelijkheid verkeren met een beroemdheid. Hem op de schouders slaan, een biertje met hem drinken. Ik denk nu niet aan Peter d’Hamecourt, want die zien we maar enkele keren per jaar. Nee mijn dagelijkse beroemdheid is een rasechte Dordtenaar. Hij woont hier in de Ruiterstraat en we lopen hem regelmatig tegen het redelijk omvangrijke lijf. Zijn naam zal u misschien niet veel zeggen, maar dat komt omdat zijn producten bekender zijn dan zijn naam. Zijn hoofd verschijnt niet dagelijks of zelfs maar wekelijks op de TV. Hij haalt voor zover mij bekend niet de pagina of zelfs maar het binnenwerk van de Story of Privé. Hij heeft geen column in krant of weekblad. Hij is de bescheidenheid zelf. Akkoord hij is als persoon niet zo bekend maar zijn werk ziet u gesigneerd en wel regelmatig op TV en in dag- en weekbladen.  Weliswaar onder de rubriek misdaad maar dat kun je hem niet kwalijk nemen.

Het wordt tijd de identiteit van mijn beroemdheid te onthullen. Zijn naam prijkt in zwierige letters onder de tekeningen die op TV en in de bladen figureren. Jan Hensema. Wij kennen Jan al jaren. Het rare is dat de beelden die hij van onze goede stad Dordrecht maakt in een heel andere techniek worden uitgevoerd. Hij tekent dan volkomen pointillistisch prachtige prentbriefkaarten. Alles is uit kleine zwarte puntjes opgebouwd. Vooral zijn sneeuw impressies zijn indrukwekkend.

De rechtbanktekeningen zijn veel conventioneler. Duidelijke contouren, arceringen en kleur. Het hoge woord is eruit. Jan leeft van de criminaliteit. Hij tekent voor het ANP en ontvangt voor iedere plaatsing een bedragje als auteursvergoeding. Hij kent alle gerechtshoven van binnen en buiten. En de verdachte bezoekers kan hij zo uittekenen. Dat doet hij dan ook.

Zijn omgang met de criminele scène maakt hem niet somber of bitter. Hij blijft de joviale, goedmoedige vriend die in de stad zit te tekenen of bij V&D zijn kerstkaarten promoot. We komen elkaar geregeld tegen en hebben dan een goed gesprek. En toch is het vreemd dat je iemand die je zo goed van dichtbij kent regelmatig op publieke media ziet verschijnen. Naast zijn pointillistische taferelen maakt Jan ook vrij werk: hele fijne aquarellen soms met licht erotische inslag. Om die reden mochten ze niet getoond worden op de expositie die hij in de rechtbank hier in Dordrecht had.

Censuur? Ja. Die tere criminelen zouden best eens niet bestand kunnen zijn tegen de satijnen soft porno van onze rechtbank verslaggever.

Dordrecht,

12 maart 2008, Ton Delemarre

Bron: Trouw